با سحافایل در خدمت شما هستیم با پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری عادت‌های خواندن و مطالعه» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

۱-۲ مقدمه. ۴

۲-۲ خواندن ۵

۳-۲ عادت‌های خواندن ۱۰

۱-۳-۲ مولفه‌های عادت‌‌های خواندن ۱۱

۴-۲ مدل‌های خواندن ۱۳

۳-۲ مطالعه. ۱۵

۴-۲ عادت‌های مطالعه. ۱۶

۵-۲ مولفه‌های عادت به مطالعه. ۱۹

۶-۲ روش‌های مطالعه. ۲۵

۱-۶-۲ خواندن اجمالی ۲۸

۲-۶-۲  تندخوانی ۳۱

۳-۶-۲ عبارت‌خوانی ۳۲

۴-۶-۲ دقیق‌خوانی ۳۳

۵-۶-۲ خواندن تجسسی ۳۶

۶-۶-۲ خواندن انتقادی ۳۹

۷-۶-۲ خواندن برای درک زیبایی و جنبه‌های هنری مطلب… ۴۰

۷-۲روش‌های جدید مطالعه. ۴۰

۱-۷-۲ روش SQ3R 41

۲-۷-۲ روش SQ6R 42

۳-۷-۲ روش SQ4R 43

۴-۷-۲ روش SQ5R 44

۵-۷-۲ روش مردر (MURDER) 45

۶-۷-۲ روش آموزش دوجانبه. ۴۶

۷-۷-۲ روش مطالعه مشارکتی ۴۶

۸-۷-۲ روش پرسیدن دوجانبه. ۴۷

۹-۷-۲ روش خواندن انتقادی ۴۷

۸-۲ مهارت‌های مطالعه. ۴۸

۱-۸-۲ ضرورت داشتن مهارت مطالعه. ۴۸

۹-۲ آفات مطالعه. ۴۸

۱۰-۲  انجمن‌های خواندن و مطالعه. ۴۹

۱۱-۲ پیشینه پژوهش…. ۵۰

۱-۱۱-۲ پیشینه پژوهش در ایران ۵۰

۲-۱۱-۲ پیشینه پژوهش درخارج از کشور ۵۷

۳-۱۱-۲ مروری بر استنتاج از پیشینه‌ها ۶۲

فهرست منابع و مآخذ ۶۳

منابع فارسی ۶۳

منابع انگلیسی ۶۶

مقدمه

میزان مطالعه و گرایش به خواندن و مطالعه از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه است. بدون شک رشد و توسعه یک کشور در همه زمینه‌های ی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مرهون گسترش خواندن، مطالعه، نشر کتاب و برنامه‌ریزی آموزشی می‌باشد. جامعه‌ای که در آن خواندن و مطالعه حائزاهمیت است جامعه‌ای توسعه یافته است. تمام کشورهای توسعه یافته به خواندن و مطالعه اهمیت فراوان می‌دهند و در پی یافتن روش‌هایی برای علاقمند کردن افراد جامعه خود به کتابخوانی از هرنوع آن می‌باشند. توجه به مدل‌های خواندن و اینکه چگونه می‌توان بهتر خواند، و همچنین توجه به شیوه‌ها و روش‌های صحیح مطالعه عواملی است که این کشورها در پژوهش‌های خود مورد توجه قرار می‌دهند و در پی دستیابی به آنها هستند.

خواندن

اسمیت (۱۹۷۴) براین باور است که خواندن پایه مشترک موفقیت در تمام زمینه‌های تحصیلی است. خواندن دریافت عقاید، تجربیات، و مفاهیم است، فعالیتی است که به فرد اجازه می‌دهد تا دانش وسیعی را به دست آورد، این کیفیات کارکردی، خواندن را محور همه سطوح یادگیری قرار می‌دهد. به طوری که خواندن محور فعالیت‌های تحصیلی و به صورت ابزار موفقیت در سایر زمینه‌های درسی درمی‌آید.خواندن دربرگیرنده مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که بازشناسی لغات نوشته شده، تعیین معنای لغات و عبارات و هماهنگ ساختن این معنا با موضوع کلی متن را شامل می‌شود. این کار مستم فرایندهایی است که در سطوح مختلف بازنمایی از قبیل حروف، کلمات، عبارات، جملات و واحدهای بزرگتر عمل می‌کنند. مشکلات خواندن، نوعا” شامل عدم توانایی در بازشناسی یا درک نوشته‌ها هستند. در این میان، بازشناسی، فرایند بنیادی‌تری محسوب می‌گردد، چرا که بیش از آنکه کلمه‌ای را درک کنیم باید آن را تشخیص دهیم (یعقوبی، ۱۳۸۳، به نقل از داکرل و مک شین، ۱۹۹۳، ترجمه، و اسدی، ۱۳۷۶).

عادت‌های خواندن

باتلر عادت را به منزله عاملی که مانند بسیاری از موضوعاتی که با خوی و رفتار آدمی ارتباط می‌یابد، یاد می‌کند. همچنین معاشرت با مردمی که عادت به مطالعه دارند می‌تواند انگیزه لازم را در تقلید از آنها به وجود آورد. باتلر نتیجه می‌گیرد که عادت فردی و محیط اجتماعی در ایجاد انگیزه و میل به خواندن مهم است. ریشه‌دار شدن همین عادت می‌تواند به طول و عرض خواندن یعنی تداوم عادت و عمق مطالعه کمک کند (فتاحی، ۱۳۹۲). پژوهشگران در گذشته تلاش‌هایی را در زمینه بررسی عادت‌های خواندن یادگیرندگان (مختاری و شیوری، ۱۹۹۴) انجام دادند. با تلاش‌هایی که پژوهشگران انجام دادند دریافتند که عادت‌های خواندن به سن، جنس، زمینه آموزشی، عملکرد تحصیلی و رشد حرفه‌ای بستگی دارد.به طور کلی خواندن به عنوان راهی برای دستیابی به اطلاعات و دانش جدید پذیرفته شده است. خواندن نه تنها برای افزایش دانش است بلکه برای ساخت بلوغ و گسترش آگاهی از مسائل معاصر است (اندرسون و همکاران، ۱۹۸۵).

مطالعه

میزان مطالعه و گرایش به خواندن ازمهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه است. سازمان یونسکو در بسیاری از همایش‌های خود، توسعه اقتصادی را مرهون گسترش مطالعه، نشر کتاب و برنامه‌ریزی آموزشی می‌داند (شعبانی، فاضل، ۱۳۸۱). زمانی می‌توان در زمینه‌های مختلف فرهنگی به نتایج نوینی دست یافت که در عرصه‌های مختلف آموزشی و از طریق مطالعه ثمربخش توفیق قابل توجهی نصیب افراد، به ویژه دانشجویان، گردد (شعبانی و شفیع‌پور مطلق، ۱۳۸۲). لذا عوامل اصلی موفقیت و دستیابی دانشجویان به مطالعه ثمربخش را می‌توان در علاقه به مطالعه و سپس توجه به شیوه‌های مطالعه و آگاهی از روش‌های صحیح مطالعه دانست (اشرفی ریزی، ۱۳۸۸). برکسی پوشیده نیست که مطالعه، فرد را متحول و دگرگون کیفی می‌کند شاید تحول او به چشم نیاید ولی واقعیت آن است که فرد بعد از مدتی فرد دیگری با روحیه و اخلاق جدیدی می‌شود . فضاهای فکری، ذهنی، و ادراکی جدیدی پیدا می‌کند. یک روزی خود و اطراف خود را می‌بیند ولی بعد از مطالعه شاید بتواند درون فیزیکی و روحی و روانی خود را ببیند و علاه بر آن فضای اطراف خود و فضاهای خیلی دورتر را در خیال و ذهن خود ببیند (براتی، ۱۳۸۴).

مطالعه یکی از بهترین سرگرمی‌های ما محسوب می‌شود و به کرات متفکران و عالمان جامعه درباره ارزش و اهمیت مطالعه سخن گفته‌اند. ولی در حین مطالعه، اگر نکات ظریفی در نظر گرفته شود، آن جذاب‌تر‌ خواهد بود. مثلا اگر متن مورد نظر تا حدی برای ما آشنا باشد، ذهن ما نسبت به مطالب آن کنجکاو و خواندن آن متن موجب رضایتمندی ذهن ما خواهد شد. برای رسیدن به این حالت، می‌توان خواندن متن تیترها، عنوان‌ها، عکس‌ها، جداول، نمودارها و دیگر موارد برجسته متن را بررسی کرد و در ذهن سوالاتی درباره آنها مطرح کرد. این کار ذهن را تشنه‌تر و مطالعه را لذت‌بخش‌تر می‌کند (نیک‌خو، ۱۳۸۸). اهمیت مطالعه عمیق و تحلیلی از دیرزمان نزد اهل علم و ادب شناخته شده بوده و درباره آن سخن‌ها گفته‌اند. برای نمونه فرانسیس بیکن” (دانشمند انگلیسی، ۱۵۶۱-۱۶۲۶) در مقاله ” تحصیل و مطالعه” می‌نویسد: مطالعه ذات آدمی را به کمال می‌رساند، و خود با تمرین و تجربه کمال می‌پذیرد. استعدادهای ذاتی مثل گیاهان خودرویند و مطالعه برای آنها در حکم پیراستن شاخ و برگ است. مطالعه به خودی خود بیش از آنچه لازم است راه‌های گوناگون در برابر آدمی می‌نهد، که برای محدود کردن این راه‌ها، تجربه ضرورت دارد. » (به‌پژوه، ۱۳۸۵).

فهرست منابع و مآخذ

منابع فارسی

  • اباذری، زهرا و ریگی، طاهره(۱۳۹۱). عادت‌ها و مهارت‌های مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مدیریت اطلاعات سلامت، (۹)، ص ۸۶۱- ۸۴۸.
  • اشرفی ریزی، حسن (۱۳۸۸). آشنایی دانشجویان با شیوههای مطالعه (پژوهشی در متون). کلیات کتاب ماه: اطلاعات و ارتباطات و دانش شناسی،(۱۱) ۱۴۳.
  • افکانه، صغری و شکوری شالدهی، عباس (۱۳۸۹). بررسی راه‏های ترغیب دانشجویان به مطالعه کتاب‏های غیر درسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، (۲)، صص ۸۲-۷۲.
  • امانی، غفور (۱۳۷۹). رابطه مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی با مطالعه در دوران بزرگسالی. اطلاع رسانی و کتابداری: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، (۳۴)، صص ۱۵ –
  • امرالهی بیوکی، مینو (۱۳۸۹). بررسی و مقایسه مهارت دقیق خوانی طبق الگوی بالدریج و تاثیر آن بر خواندن کتاب فارسی بخوانیم دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • امینیان، امیرحسین (۱۳۷۳). بررسی شیوه‌های مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • اسپالدینگ، چریل.ال (۱۳۷۷). دانش آموزان انگیزه دار. ترجمه محمدرضا نایینیان. علوم تربیتی: رشد معلم،(۱۴۰)، صص ۴۰- ۴۳.
  • استیگر، رالف سی (۱۳۷۰). راه‌های تشویق به مطالعه. ترجمه پروانه سپرده. تهران: دبیرخانه هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور.
  • اوتادی، حدیثه (۱۳۹۲). مهارت یادداشت‌برداری: یادداشت‌برداری، یکی از فنون مهم مطالعه. رشد آموزش متوسطه، (۴)، صص ۲۹ –
  • ایزدی، مهشید (۱۳۸۳). بررسی اثربخشی روشهای آموزش دوجانبه و خواندن مشترک راهبردی برای درک خواندن و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر تهران. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • بابانژاد، حسن (۱۳۷۵). بررسی و مقایسه شیوه‌های رایج مطالعه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر بابل. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • بادله، محمدتقی، و همکاران (۱۳۹۱). مهارت‌های مطالعه در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، ۹(۱)، صص ۳۴ –
  • بحرانی، محمود(۱۳۷۸). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و عادت‌های مطالعه بر روی نمونه ای از دانش آموزان متوسطه شیراز. میان رشته ای: علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،(۲۹)، صص ۱۱۳- ۱۲۶.
  • بخشی، افسر (۱۳۷۵). علل تشت در تمرکز حواس و طرق رفع آن. فقه و حقوق خانواده، (۱)، صص ۴۶- ۴۸ .
  • بدیع چراغی، علی (۱۳۸۰). اثربخشی روش مطالعه مشارکتی و پرسیدن دوجانبه بر درک مطلب یادداری و انتقال یادگیری دانش‌آموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهرستان علی‌آبادکتول. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • براتی، حسینعلی(۱۳۸۴). روانشناسی مطالعه. اصفهان: نشر پیام علوی.
  • به پژوه، احمد (۱۳۸۵). چگونه کتاب بخوانیم؟. علوم تربیتی، پیوند،(۳۲۶)، صص ۳۱ –
  • بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۷۲). چگونه مطالعه کنیم؟.علوم تربیتی، پیوند،(۱۶۸)، صص ۳۳ –
  • پالسانی، ام. ان و شارما، سادهانا (بی تا ). پرسشنامه عادت‌های مطالعه PSSHI . ترجمه ابوالفضل کرمی. تهران: مرکز نشر روان سنجی.
  • پورحسین ملایوسفی، شهرام (۱۳۸۴). بررسی رابطه بین سبک‌های شناختی و شیوه‌های مطالعه دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان ناحیه ۴ تبریز در سال تحصیلی ۱۳۸۴ – ۸۵. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • پورشانظری، علی اصغر (۱۳۸۶۹). مطالعه موفق در هشت گام. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • ترشیزی، مرضیه، وارسته، سمانه، پوررضایی، زهرا و فصیحی، رقیه (۱۳۹۱). عادت‏های مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علو م پزشکی، ۱۲ (۱۱)، صص ۸۷۶-۸۶۶.
  • جان بزرگی، مسعود، شقاقی، فرهاد (۱۳۸۹). مهارت‌های مطالعه در دانشگاه. تهران: ارجمند، نسل فردا.
  • جوادی یگانه، محمدرضا؛ کاظمی، مریم (۱۳۹۰). نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی. نقد ادبی، ۴ (۱۳)، صص ۲۳ –
  • خاوری، خسرو (۱۳۸۳). بررسی راهکارهای افزایش مهارت خواندن. پژوهش زبان‌های خارجی،(۱۶)، صص۹۷-۱۱۰.
  • دشتبان، محمدرضا (۱۳۸۰). مقایسه اثربخشی روش دوجانبه و مطالعه فردی بر درک مطلب و یادداری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • دلجو، شریعت (۱۳۸۱). شیوه‌های یادگیری و مطالعه. تهران: موسسه فرهنگی تکوک زرین.
  • دیانی، محمدحسین؛ تقی پناهی، فاطمه (۱۳۸۷). بررسی عوامل موثر بر انگیزه‌های مطالعه در دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی. اطلاع رسانی و کتابداری، (۴۳)، صص ۲۰ –
  • ذوالفقاری، علیرضا (۱۳۸۴). چگونه مطالعه کنیم؟. علوم تربیتی، پیوند،(۲۱۵)، صص ۵۴ –
  • رابرسکار، پیت (۱۳۵۰). عطش خواندن. نشریه علوم اجتماعی پیام یونسکو»،(۳۰)، صص ۱۲- ۶.
  • راینر، کیت، پلاتسک، الکساندر (۱۳۸۳). مدل‌های خواندن. ترجمه علی مزینانی. فصلنامه کتابف (۵۸)، صص ۲۱۹ –
  • رستمی‌پور، علی (۱۳۷۹). راهنمای اجرای فعالیت پژوهشی: آئین مطالعه و پژوهش (۱): ویژه دوره متوسطه. تهران: وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی، موسسه فرهنگی منادی تربیت.
  • رضایی، اکبر؛ قدم پور، عزت الله؛ پاشاشریفی، حسن (۱۳۸۷). الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثربخشی آن در دانش‌آموزان دوره راهنمایی. علوم تربیتی: نوآوری‌های آموزشی، (۲۵)، صص ۱۵۱- ۱۸۶.
  • سه گانه های انگیزش(۱۳۸۹). روانشناسی: بهداشت روان و جامعه،(۲۰)، ص ۴
  • سیف، علی اکبر (۱۳۸۹). روش‌های یادگیری و مطالعه. ویراست ۲. تهران: دوران.
  • ___________ (۱۳۷۹). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
  • شریفی، پروانه، رحمتی، عباس (۱۳۹۲). تاثیر آموزش مهارت‌های یادداشت‌برداری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ۱۰ (۱)،صص ۲۷ –
  • شعبانی، احمد، نادری، فاطمه (۱۳۸۸). فرایند تکوین مطالعه و خواندن در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی. کلیات کتاب ماه اطلاعات و ارتباطات و دانش شناسی»، صص ۶۹ –
  • شعبانی، احمد، شفیع‌پور مطلق، محمدرضا (۱۳۸۲). بررسی مقایسه میزان آگاهی دانشجویان از شیوه‌های مطالعه. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (۵۴)، ص ۳۶-۴۴.
  • شقاقی، فرهاد (۱۳۸۲). تاثیر آموزش مهارت‌ها و راهبردهای یادگیری و مطالعه در یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور و ثبات این تاثیر یادگیری پس از گذشت یک نیم سال. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • شیکرانز، جودیس … ] ودیگران [(۱۳۸۱). گام‌های نخستین خواندن. ترجمه احمد به‌پژوه و محمدجعفر کندی. تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان ایران.
  • صافی، قاسم (۱۳۷۹). تاثیر کتابخانه‌های عمومی در گسترش فرهنگ مطالعه. اطلاع‌رسانی و کتابداری: تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی،(۳۴)، صص ۱۴ –
  • صیفوری، ویدا (۱۳۹۱). سنجش مهارت و عادت‌های مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‏های عمومی، ۱۸ (۱)، صص ۱۰۰-۸۹.
  • عبدخدایی، محمدسعید؛ غفاری، ابوالفضل (۱۳۸۸). بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت‌های مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آنها. مطالعات تربیتی  روانشناسی، ۱۱ (۲)، صص ۲۱۱ –
  • طالبی، اکبر (۱۳۸۹). مقایسه اثربخشی آموزش و مهارت‌های مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان درون‌گرا و برون‌گرا ورودی سال ۸۷ – ۸۸ تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • طوسی، بهرام (۱۳۷۳).مهارتهای مطالعه. مشهد: ترانه.
  • قریشی، زهره (۱۳۸۳). بررسی نظر دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره خواندن به قصد یادگیری، خواندن به قصد لذت، خواندن به قصد تصمیم گیری و دو اصل معقول اندیشی و کمترین کوشش. اطلاع رسانی و کتابداری، (۲۸)، صص ۳۰- ۴۷.
  • قزل ایاغ، ثریا (۱۳۸۶). ادبیات کودک و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت).
  • فتاحی، رحمت الله (۱۳۹۲). مطالعه و انگیزه های آن از دیدگاه پیرس باتلر در کتاب جنبه های نظری علم کتابداری». کلیات کتاب ماه، ۱۷ (۳)، صص ۲۶-۲۸.
  • فریدونی، مالک، چراغیان، بهمن(۱۳۸۸).عادت های مطالعه و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان. گام های توسعه در آموزش پزشکی . مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، ۶ (۱ )، صص ۲۱-۲۸.
  • کاشانی، نعیمه (۱۳۵۵). بررسی عوامل ایجاد تمایل برای مطالعه در کودکان ایرانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • کاکیا، لیدا (۱۳۸۹). خوب شنیدن عاملی اساسی جهت رسیدن به یک مدرسه کارآمد (راهکارهای عملی ویژه مربیان). پژوهشی، آموزشی، اطلاع رسانی: مدارس کارآمد،(۹)، صص ۱۲۴ –
  • کامکار، علی (۱۳۷۶). مقایسه شیوههای مطالعه و یادگیری در دو گروه از دانشجویان قوی و ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • کوشان، محسن و حیدری، عباس (۱۳۸۵). بررسی عادت‏های مطالعه در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی سبزوار. علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، ۱۳ (۴)، صص ۱۸۹-۱۸۵.
  • کوکلان، هوشنگ(۱۳۵۷). انگیزش. علوم تربیتی: آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت).۴۷ (۸)، ص ۴۷۲-۴۷۹.
  • گلاور، جان ای، برونینگ، راجراچ (۱۳۷۵). روانشناسی تربیتی. ترجمه علی‌نقی خرازی. تهران: نشر دانشگاهی.
  • ماردن، ا. س (۱۳۳۶). کتاب‌ها را چگونه مطالعه کنیم؟. ترجمه محمدعلی خلیلی. علوم تربیتی، آموزش وپرورش (تعلیم و تربیت)، ۲۹ (۲)، صص ۴۰ –
  • محسنی کبیر، طاها (۱۳۷۷). روش ترویج و ایجاد عادت به مطالعه در کودکان ، نوجوانان، دانشجویان و خانواده. اطلاع‌رسانی و کتابداری: تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی،(۲۸ و ۲۹)، صص ۱۴۴- ۱۳۷.
  • مرتضوی، حشمت الله(۱۳۸۰). مقایسه و بررسی شیوه ها و استراتژی های مطالعه و یادگیری دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پیشرفت تحصیلی پایین در مقطع متوسطه استان کهگلیویه و بویر احمد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران .
  • ____________(۱۳۸۳). روانشناسی تمرکز (با تاکید بر روشهای صحیح مطالعه و یادگیری). تهران: روانسنجی.
  • معین، محمد (۱۳۷۵). فرهنگ فارسی. تهران: سپهر.
  • مکی‌زاده، فاطمه (۱۳۸۳). بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه یزد از روش‌های مطالعه. کتابداری، ۳۸ (۴۲)، صص ۱۶۳ –
  • میرحسنی، علی اکبر (۱۳۸۱). خواندن. ادبیات و زبان‌ها. رشد آموزش زبان، ( ۶۶)، صص ۱۰ –
  • نادری، فاطمه، شعبانی، احمد، عابدی، محمدرضا(۱۳۸۹). مطالعه درعصر دیجیتال: از اندیشه های کنتون اوهارا تا زایمینگ لیو. تهران: چاپار.
  • ناعمی، محمدعلی (۱۳۷۷). روانشناسی آموزش خواندن. مشهد: شرکت به‌نشر.
  • نساجی زواره، اسماعیل (۱۳۸۸). موانع و آفات مطالعه. علوم تربیتی،(۳۵۵- ۳۵۴)، صص ۷۳- ۷۰.
  • نوریان، عباسعلی، نسب، نورالدین، فهری، آرزو و محمد زاده، اکبر (۱۳۸۵). مهارت‏ها و عادت‌های مطالعه دانشجویان پزشکی زنجان. آموزش در علوم پزشکی، ۶ (۱)، ۱۰۷-۱۰۱.
  • نیک‌خو، رامین (۱۳۸۸)، دیدگاه: درست خواندن و لذت از مطالعه. اطلاع رسانی و کتابداری: کلیات کتاب ماه،(۱۴۳)، ص ۲۰.
  • ورزگر، مینو (۱۳۵۸). خواندن و تفکر. نشریه میان رشته‌ای دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران،(۹۹ و ۱۰۰)، ص ۲۶۵ –
  • یعقوبی، ابوالقاسم (۱۳۸۳). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • یغمایی، جواد، خندان، محمد(۱۳۸۳). کودک و مطالعه. تهران : کتابدار.
  • یوسفی، زهرا (۱۳۷۹). مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان موفق و ناموفق رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی دانشگاه‌های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

 

دانلود پیشینه تحقیق عادت‌های خواندن و مطالعه

 

http://sahafile.ir/downloads/%d9%be%db%8c%d8%b4%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%86-%d9%88-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9/

 

پیشینه تحقیق تفکر انتقادی

دانلود درس پژوهی تغییرات مواد

پیشینه تحقیق عادت‌های خواندن و مطالعه

سوالات ضمن خدمت خلاقیت و نوآوری در مدرسه

سوالات ضمن خدمت مدیریت ارتباطات در مدرسه

سوالات ضمن خدمت روش تحقیق در علوم تربیتی

سوالات ضمن خدمت مدیریت مالی در مدرسه

مطالعه ,خواندن ,، ,۲ ,علوم ,صص ,، صص ,علوم تربیتی ,مطالعه و ,پایان نامه ,علامه طباطبایی ,دانشگاه علامه طباطبایی ,تربیتی دانشگاه علامه ,علوم تربیتی دانشگاه ,ارشد دانشکده روانشناسی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

109419189 عفاف و حجاب مطالب اینترنتی The personal blog of Dr Raha Watson تنها دویدن palangan1 rainmemory اخبار سایت بلگ بیست مطالب اینترنتی سلام فایل